JEK - Je Eigen Keus in zorg voor jeugd

Een leerling met syndroom van Down in de klas.

Een leerling met Down syndroom in de klas binnen het reguliere onderwijs.  Voor veel scholen en leerkrachten een nieuwe situatie. Die naast het enthousiasme van iedereen, de wens om het " gewoon te doen" ook vragen en soms zelfs zorgen kan oproepen. Want het is immers altijd maatwerk dat erbij komt kijken!  Wat zijn de kwaliteiten en krachten van de leerling, waar liggen de leerbelemmeringen. En wat mag je daarom verwachten maar misschien ook wel laten. Wat is de samenstelling van de rest van de groep? Wat zijn de mogelijkheden in ondersteuning van de leerkracht?En zijn er mogelijkheden tot individuele momenten voor de leerling en is dat ook wenselijk. Allemaal factoren die een rol spelen in dit leerlingtraject.  En dit is per leerling en per school altijd weer anders.  Daarom is JEK overgestapt naar maatwerk dagen. Deze kunnen zowel op school als op de praktijk in Nieuwegein worden geboden. Naast het werken met de mogelijkheden en middelen die er al in de school zijn beschikt JEK over veel kennis, ervaring en middelen die binnen een school ingezet kan worden. Waarbij de regie natuurlijk altijd bij de school blijft. Zij maken uiteindelijk de keuzes welke tops blijven, welke tips en middelen worden meegenomen en ingezet. 

Hoe ziet de dag eruit?

Op School:  We starten met een observatie in de groep. En waar mogelijk ook bij een 1 op 1 werk/instructie moment. Dan volgen er gesprekken met alle betrokkenen rond het onderwijs. Waar ouders natuurlijk niet ontbreken! We brengen ieders behoeften, vragen, mogelijkheden zoveel mogelijk in kaart.  Aan het einde van de dag volgt de terugkoppeling. Waar naast het beantwoorden van de vragen, het geven van tips, tops en het overbrengen van de kennis waarop deze gebaseerd zijn natuurlijk niet kan en mag ontbreken.

Op de praktijk starten we de dag met het overbrengen van kennis en gaan we daarna met elkaar de vertaalslag maken naar de praktijk. Wat betekent de opgedane kennis voor jou specifieke situatie.  Samen gaan we heel praktisch kijken naar de unieke situatie rond de leerling je klas. Hoe maak je het lesmateriaal dat je meebrengt van jou groep passend voor je leerling? Hoe passen de leerlijnen van de groep nu bij de leerlijnen bij de leerling met Down Syndroom. Hoe je dit kunt organiseren maar ook wie gaat je hierbij helpen!  Kortom een plan waar je direct mee aan de slag kunt!

De ervaring leert dat het dan fijn is als je niet alleen bent. Maar dat leerkracht(en), IB-er, ouders en begeleiders samen komen. 

" Meedenken en feedback krijgen! Daar kunnen we mee verder! " ambulant begeleider.

" Heel blij met deze workshop, vooral om zo samen te doen met het team om onze zoon heen. Jullie hebben ons weer even goed wakker geschud!" moeder, leerkracht en begeleider.

" veel nieuwe en heldere informatie! daar kan ik mee verder! " leerkracht.

 Datum: De dag waarop we samen aan de slag gaan plannen we in gezamenlijk overleg.

Neem contact op over de kosten, op de eigen school locatie gaan we uit van een uurtarief in combinatie met reistijd en reiskosten. Een dag op de praktijk is afhankelijk van het aantal deelnemers.

Meer informatie wenselijk of voor aanmelding: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel met Irma op 06-57115585

Een afwijkende taal- spraakontwikkeling en dan??!! ( De dysfatische ontwikkeling.)

 In deze workshop kijken we naar de verstoorde spraak- en taalontwikkeling waarvan sprake is bij kinderen met het Down syndroom, maar ook kan voorkomen bij kinderen met een genetische afwijking of nog niet nader te verklaren taal- en spraakstoornis (TOS).  Voor de pauze gaan we aan de slag mt de theorie. Wat is er nu precies aan de hand? Hoe uit het zich?  En hoe is dit van invloed op de andere ontwikkelingsdomeinen als het handelen, de motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling?  

Na de koffie gaan we met elkaar aan de slag want je kunt het kind helpen om de actieve spraak te verbeteren. Je leert hoe dit te doen. Wat voor materiaal je kunt inzetten hiervoor. En je goed kan aansluiten bij het kind. Er wordt veel gesproken over " vertelbladen". Maar hoe maak je deze? Wat zet je daar nu wel en niet in?

 Deze workshop is niet  specifiek aan onderwijs gerelateerd en dus geschikt voor ouders e.a. van kinderen met deze stoornis die nog niet of nauwelijks (1-woord zinnen) spreken van alle leeftijden. En voor ieder die graag willen weten en leren hoe ze het kind verder kunnen brengen in hun spraak. 

Deze workshop kan worden ingepland bij vier of meer deelnemers. Heb je belangstelling laat het weten dan nemen we contact op zodra we een datum gaan plannen!

Kosten: € 55,00 per persoon .

Inschrijven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Najaar 2023 voor individuele inschrijving : Een TOS ...ervaar het maar!

Een taal ontwikkelingsstoornis, dysfatische ontwikkeling of een TOS... Veel termen dekken de lading.

Het wordt steeds duidelijker dat veel meer kinderen er last van hebben dan dat tot voor kort werd gedacht. De statistieken spreken nu van gemiddeld 2 kinderen per klas.Ook weten we dat het onlosmakelijk is verbonden met het Down syndroom. Waarbij de ernst van de problematiek natuurlijk per kind verschilt

Auris ontwikkelde voor ieder die te maken heeft met kinderen met deze problematiek een "ervaar het maar" box.  Een programma waarbij je zelf kan ervaren wat het nu betekent om deze stoornis te hebben. Wat doet een woord-vind probleem met je als je een ander iets wil uitleggen ? Hoe is het om een langer verhaal met hoofd en bijzaken niet te kunnen volgen?  Hoe voelt het om je best te doen een ander iets te vertellen maar deze je gewoon niet kan verstaan? Ervaar het zelf en met elkaar zodat je je kind, leerling nog beter kunt begrijpen en begeleiden.

Lees meer

Op verzoek in gezins of familieverband: Zeg het nu gewoon…!! “

“Mijn broer geeft nooit gewoon antwoord!”

“Mijn zusje kan het alleen maar boos zeggen daar wordt ik dan ook weer kwaad om.”

"Ik vraag het toch gewoon.. geef dan ook gewoon antwoord”

“Als we afspreken om met de auto’s te gaan spelen gaat hij ineens weer wat anders doen!”

Hoe lastig is het als communicatie met je broer/zus/vriendje niet gaat zoals je gewend bent met andere kinderen. Het kan ervoor zorgen dat het contact verstoord raakt. Soms meer ruzie, soms juist vermijden van elkaar. 

Lees meer