JEK - Je Eigen Keus in zorg voor jeugd

Reflex-integratie

Reflex brein websiteIedereen kent ze wel…Kinderen die niet stil kunnen zitten, motorisch onhandig zijn, moeilijke slapers, extreme dromers, driftkikkers, kinderen met autisme of absences. Kinderen die moeite hebben met het (leren) lezen en schrijven (vaak een vermoeden van dyslexie) en in sommige gevallen ook echt vastlopen op school.

Vaak zijn dit kinderen die al vele onderzoeken achter de rug hebben. Deze kinderen zitten niet lekker in hun vel en dit zie je vaak terug in gedrag of lichaamstaal.

Herken je jouw kind in één van bovenstaande uitdagingen? En ben je op zoek naar iemand die verder kijkt dan alleen naar het leervermogen of gedrag? Iemand die zich verdiept in de onderliggende oorzaken van de problemen? Mogelijk is er sprake van een verstoorde reflexontwikkeling. Dit is goed behandelbaar middels reflex-integratie therapie. Samen zoeken we naar de beste weg om de klachten op te lossen, zodat je kind weer vrij is om te groeien in ontwikkeling. Hoe verloopt een traject

Wat zijn reflexen nu eigenlijk?
Aan de start van van de motorische ontwikkeling bij de mens staan de primaire ( neurologische) reflexen. Dit zijn de onbewuste bewegingen die elk kind voor en vanaf de geboorte maakt en bij doorontwikkeling een startpunt vormen voor een nieuwe ontwikkelingsfase. Denk bijvoorbeeld eens aan het wiebelende nekje van een baby'. Met behulp van de Hoofd Hechting Reflex wordt dit hoofdje steeds steviger, en op het moment dat de baby zelf het nekje bewust omhoog kan houden is het kindje in staat om te oefenen met het omrollen en het zitten. Elke reflex die bewust in het brein wordt opgenomen (geïntegreerd) zorgt voor de start van een nieuwe ontwikkeling. De motorische ontwikkeling doorloopt een aantal fase:

  • Reflexfase ( de onbewuste bewegingen )
  • Slurffase ( het omrollen en tijgeren van een baby
  • Symmetriefase ( het vastpakken met twee handen tegelijk)
  • Lateralisatiefase ( linkerkant en rechterkant van het lijf doen verschillende bewegingen, denk maar aan kruipen, lopen en huppelen)

Reflexen gaan automatisch en zorgen voor onze bescherming en ontwikkeling.

Tijdens de eerste maanden in het leven van je kind nemen de aangeleerde bewegingen de rol van die reflexen over. Wanneer dat proces goed verloopt, ontwikkelt je baby en peuter zich lichamelijk en geestelijk evenwichtig. De reflexen zijn dan geïntegreerd, waardoor je kind zich veilig voelt, goed geaard is en begrijpt en weet wie die is.

Wanneer deze reflexen echter te actief blijven, heeft dat gevolgen voor de ontwikkeling en het gedrag van je kind. Denk bijvoorbeeld aan problemen met leren waardoor schoolprestaties achteruit gaan, faalangst of stress. Hiervoor kun je reflex-integratie inzetten.

Wat als er een verstoorde reflexontwikkeling is?
Niet bij iedereen loopt de ontwikkeling vlot en zo blijven er één of meerdere reflexen actief. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld stress in de zwangerschap, andere bevalling dan 'normaal', traumatische gebeurtenissen maar ook minder heftige dingen zoals teveel in een maxi-cosi, niet gekropen hebben, teveel in de box te hebben gezeten, gepest worden op school waardoor je vastloopt, motorische achterstand enz. Zo zijn er nog een aantal factoren die hier invloed op hebben.  Je ziet dan dat de ontwikkeling blijft “hangen”. Ook later trauma kan veroorzaken dat reflexen weer actief worden. 

Actieve reflexen kunnen behoorlijke gevolgen hebben; veel dingen gaan niet “als vanzelf”. Je filters werken bijvoorbeeld niet zo goed waardoor je veel last hebt van licht en geluid. Je kunt moeite hebben met de concentratie of snel boos of verdrietig worden. Maar ook vastlopen in je cognitieve ontwikkeling op school waardoor iets niet lukt. Motoriek en houding kunnen ook sterk beïnvloed zijn door niet-geïntegreerde reflexen. Meestal gaat dit samen met uitdagingen in gedrag en leren.